راه‌یابی چهار گروه به دور نیمه‌نهایی مسابقات ملی مناظره در اصفهان
کد خبر: 4200477
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵

راه‌یابی چهار گروه به دور نیمه‌نهایی مسابقات ملی مناظره در اصفهان

در چهارمین روز مرحله استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در اصفهان، چهار گروه به دور نیمه‌نهایی این رقابت‌ها راه یافتند.

مرحله استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان در اصفهانبه گزارش ایکنا از اصفهان، چهارمین روز از مرحله استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با رقابت 6 گروه چهار نفره، امروز، 29 بهمن‌ماه به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان و به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

اولین مناظره بین دو گروه «نیک‌آیین» در مقام موافق و گروه «پژواک» در مقام مخالف بر سر گزاره «گره خوردن حجاب با مد (حجاب استایل) با فلسفه حجاب در تعارض است» برگزار شد. استدلال گروه موافق این بود که حجاب پدیده‌ای ثابت در اسلام و مد پدیده‌ای متغیر است و ادغام این دو تعارض به‌ دنبال دارد، ولی گروه مخالف بر این عقیده بود که حجاب استایل‌ها و مدهای حجاب می‌توانند بدون زیر پا گذاشتن اصول، حجاب را در جامعه ترویج دهند، همچنین همراهی حجاب با بازار مد به‌ معنای زیر پا گذاشتن فلسفه حجاب و اصول اصلی آن نیست. در پایان این مناظره، گروه «نیک‌آیین» پیروزی را از آن خود کرد و به مرحله بعدی راه یافت.

حسن ثقفیان، از داوران مناظره و عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان نیز در این خصوص اظهار کرد: مد نوعی عطش اجتماعی‌ است که برای مدتی در جامعه رواج می‌یابد و سپس فروکش می‌کند و ما با رعایت چارچوب‌ها و قواعد می‌توانیم در این عرصه فعالیت داشته باشیم. آنچه قواعد را رعایت کند و در عین حال، تشنگی جامعه را نیز پاسخ دهد، می‌تواند در عرصه جهانی هم مؤثر باشد. نکته دیگر این است که جوانان در هر جامعه‌ای مسیر خود را پیدا می‌کنند و نمی‌توان آنان را از چیزی که نسبت به آن عطش دارند، دور کرد.

مناظره دوم بین گروه «مکث» در جایگاه موافق و گروه «گفتمان» در جایگاه مخالف برگزار شد. گزاره مورد بحث در مناظره یادشده این بود: «گردش نخبگان در جمهوری اسلامی ایران به سبب ضعف احزاب و سازمان‌های سیاسی ناکارآمد است.» بر اساس استدلال گروه موافق، احزاب یکی از دلایل گرایش جامعه به سوی چرخش نخبگان هستند، ولی در مدت کوتاه حکمرانی خود بر زیرساخت‌ها تمرکز نمی‌کنند و نخبگان به سوی آنان جذب نمی‌شوند؛ اگر هم جذب شوند، به‌ سبب انتسابات است و نه اکتسابات؛ ولی گروه مخالف یکی از دلایل مخالفت خود را با این گزاره تک عاملی بودن آن دانست، در حالی که عوامل دیگری از جمله نابرابری‌ها مانع گردش نخبگان در جامعه می‌شود و اقتصاد فاسد نیز یکی از دلایل این امر است. در نهایت امتیاز هر دو گروه مساوی شد، گروه «مکث» به‌عنوان برنده و گروه «گفتمان» به‌عنوان بهترین بازنده روز چهارم به دور بعد راه یافتند.

رقابت سوم بین دو گروه «دختران فرهنگ» در جایگاه موافق و «ایران من» در جایگاه مخالف انجام شد که گروه «دختران فرهنگ» از مسابقات انصراف داد و به این ترتیب، گروه «ایران من» به دور بعدی راه یافت. گزاره مورد بحث در این مناظره این بود: «مسکن‌سازی دولت فقط رکود در این بازار را تشدید می‌کند.»

یادآور می‌شود، داوری روز چهارم مرحله استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در اصفهان را حمید نساج، عضو هیئت‌ علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، حسن ثقفیان، عضو هیئت‌ علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اصفهان و رضا حاجیان حسین‌آبادی، رئیس دانشگاه پیام نور شهرضا به عهده داشتند.

دور نیمه‌نهایی این مسابقات فردا، 30 بهمن‌ماه جاری برگزار خواهد شد.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha