دوره مجازی آموزش سبک زندگی و تفسیر قرآن کریم، به همت حجتالاسلام والمسلمین عبدالامیر سلطانی به بیان نکات تفسیری و سبک زندگی آیات قرآن به ترتیب صفحات قرآن میپردازد. آنچه در ادامه میخوانید نکات سبک زندگی و تفسیری صفحه بیست و یکم قرآن کریم است:
سبک زندگی قرآنی
صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ (138)
رنگهاى غير خدايى را بشویيد. خداوند به همه فرمان مىدهد كه «تنها رنگ خدايى را بپذيريد» (صِبْغَةَ اللَّهِ) سپس اضافه مىكند: «چه رنگى از رنگ خدايى بهتر است؟ و ما منحصرا او را پرستش مىكنيم» (وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ).
و به اين ترتيب، قرآن فرمان مىدهد همه رنگهاى نژادى و قبيلگى و ساير رنگهاى تفرقهانداز را از ميان بردارند و همگى به رنگ الهى در آيند.
مفسران نوشتهاند كه در ميان مسيحيان معمول بود كه فرزندان خود را «غسل تعميد» مىدادند، گاه ادويه مخصوص زرد رنگى به آب اضافه مىكردند و مىگفتند: اين غسل مخصوصاً با اين رنگ خاص، باعث تطهير نوزاد از گناه ذاتى كه از آدم به ارث برده است، مىشود. قرآن بر اين منطق بىاساس، خط بطلان مىكشد و مىگويد: بهتر اين است كه به جاى رنگ ظاهر و رنگهاى خرافاتى و تفرقهانداز، رنگ حقيقت و خدايى را بپذيريد تا روح و جانتان از هر آلودگى پاک شود.
راستى چه تعبير زيبا و لطيفى است. اگر مردم رنگ خدايى بپذيرند يعنى رنگ وحدت و عظمت و پاكى و پرهيزكارى، رنگ بىرنگى و عدالت و مساوات و برادرى و برابرى.
و رنگ توحيد و اخلاص، مىتواند در پرتو آن همه نزاعها و كشمكشها را از ميان بردارند و ريشههاى شرک و نفاق و تفرقه را بر كنند. در حقيقت اين همان بىرنگى و حذف همه رنگها است.(1)
انسان در زندگى خويش بايد رنگى را بپذيرد، اما در ميان همه رنگها، رنگ خدايى بهتر است. ناگفته پيداست كه تا رنگ نژاد و قبيله و هوسها را كنار نگذاريم، رنگ وحدت و برادرى و تسليم امر خدا بودن را نخواهيم گرفت. همه رنگها به مرور زمان، كم رنگ و بىرنگ مىشود، اما رنگ خدايى، هميشگى و پايدار است: «كُلُّ شَيْءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ» (قصص، 88) و چه رنگى بهتر از رنگ خدا كه او را عبادت و بندگى مىكنيم.
بهترين رنگ آن است كه صفا و بقا داشته و چشم اولياى خدا را به خود جلب كند. همرنگ با فطرت و منطق بوده، مشترى آن خدا، و بهاى آن بهشت باشد. همه رنگها پاکمىشوند، قبيله، نژاد و نسب، دير يا زود از بين مىروند، ولى آنچه ابدى و باقى است همان رنگ و صبغه الهى يعنى اخلاص و ايمان است.(2)
منابع:
1. مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج1، ص474.
2. قرائتى، محسن، تفسير نور، ج1، ص213.
انتهای پیام