شاهراه تندرستی از دیدگاه ابن‌سینا + فیلم
کد خبر: 4167669
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
زندگی سالم به روایت طب ایرانی/ 7

شاهراه تندرستی از دیدگاه ابن‌سینا + فیلم

ابن‌سینا معتقد است مهم‌ترین اصول حفظ سلامتی سه مورد است: اول اینکه ورزش کنیم، دوم اینکه تدبیر غذا داشته باشیم و سوم اینکه تدبیر خواب داشته باشیم.

شاهراه تندرستی از دیدگاه ابن سیناطب ایرانی در سال‌های اخیر توجه بسیاری از مردم و مسئولان بهداشت و درمان کشور را به خود معطوف کرده است. شاهد این موضوع افزایش قابل توجه تعداد عطاری‌ها و افرادی که خود را پزشک سنتی معرفی می‌کنند و از سوی دیگر واکنش‌های مثبت و منفی مسئولان بهداشت و درمان به درمان‌های مطرح در این طب است. اقبال مردم به این افراد نیز به شدت افزایش یافته ولی متأسفانه در این میان تعدادی از افراد با سوءاستفاده از مشکلات و بیماری‌های مردم با مطرح کردن ادعاهای غیر علمی به کلاه‌برداری از مردم اقدام می‌کنند.

خبرگزاری ایکنا، برای آشنایی هر چه بیشتر مردم با حقایق مربوط به طب ایرانی سلسله درس‌گفتارهای «زندگی سالم به روایت طب ایرانی» را با تدریس حسین رضایی‌زاده، دکتری تخصصی طب سنتی ایران و معاون توسعه سلامت طب ایرانی وزارت بهداشت انجام داده است.

بخش اول و دوم این گفت‌وگوها با توجه به حضور گسترده مردم ایران در راهپیمایی اربعین به توصیه‌های طب ایرانی برای زائران اربعین اختصاص یافت و در بخش‌های بعدی موضوعات تخصصی مربوط به طب ایرانی مطرح می‌شود.

در بخش هفتم این مجموعه «شاهراه تندرستی از دیدگاه ابن‌سینا» تشریح می‌شود که این بخش را با هم می‌بینیم و می‌خوانیم.

ابن‌سینا معتقد است که ما برای حفظ و ارتقای سطح سلامتی و پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها باید به یکسری از اصول توجه کنیم. این اصول شش مورد است که در جلسات بعدی مطرح می‌کنم اما ابتدا مطالبی که طی سه سال اخیر از سوی دانشگاه هاروارد آمریکا ارائه شده است را بیان می‌کنم. سال 2021، 2022 و 2023 دانشگاه هاروارد سندی را سالانه به عنوان راهنمای سلامتی مردم منتشر می‌کند.

در این راهنما، فقط بر روی سه نکته تأکید شده است. نکته اول در خصوص لزوم ورزش کردن و چگونه ورزش کردن افراد است که با توجه به سن، وضعیت سلامتی، جنس و ... متفاوت است. دوم اینکه چطور و به چه مقدار غذا بخورند و با چه روشی پخت غذا را انجام دهند و سومین مسئله اینکه افراد چطور خوب بخوابند، از خوابشان لذت ببرند و خستگی‌های روزمره جسمی و روحی خودشان را با خواب از خود دور کنند. پس سه سال متوالی دانشگاه هاروارد اصول راهنمای تندرستی عمومی برای مردم را بر مبنای سه اصل ورزش، غذا و خواب منتشر می‌کند.

به دیدگاه ابن‌سینا بازگردیم؛ ابن سینا پس از اینکه شش اصل سلامتی را بیان می‌‌کند، تدابیر حفظ سلامتی را مطرح و اعلام می‌کند مهم‌ترین اصول حفظ سلامتی این سه مورد است: اول اینکه ورزش کنیم، دوم اینکه تدبیر غذا داشته باشیم و سوم اینکه تدبیر خواب داشته باشیم.

ورزش معتدل برای هر کسی، هر سنی و هر جنسی متناسب با انر‌ژی و توان خود فرد باید انجام شود. ورزش متعال ورزشی است که فرد بعد از ورزش احساس نشاط، آرامش و انرژی داشته باشد. اگر به اندازه‌ای ورزش کنیم که انرژی ما تخلیه شود، روحیه خوبی نداشته باشیم، بی‌اخلاق شویم و حال و حوصله و توان انجام کاری را نداشته باشیم، یعنی در ورزش زیاده‌روی کرده‌ایم. پس باید ورزش متعادل انجام دهیم.

پدرها و مادرهای عزیزی که کودکان را به انواع و اقسام کلاس‌های آموزشی می‌فرستید، ورزش برای کودک شما از همه کلاس‌های دیگر واجب‌تر است. در ساعات مناسب برای بچه‌ها کلاس ورزشی برنامه‌ریزی کنیم. جست و خیر، فعالیت، بالا و پایین پریدن و ... برای رشد بهتر و سلامت روح و روان کودکان لازم است. پس بند اول از شاهراه تندرستی از نگاه ابن سینا، ورزش متعادل برای همه افراد در سنین مختلف است.

بند دوم تدبیر غذاست که شامل خوب و به اندازه غذا خوردن، جویدن به اندازه غذا، سوء هاضمه نداشتن، گوارش خوب داشتن و ... است. تدبیر خواب، خوب خوابیدنی است که صبح وقتی بیدار شدیم اولاً خودمان بیدار شویم و نیاز به کوک کردن انواع زنگ‌های ساعت نباشد، سرحال بیدار شویم، دیگران ما را بشناسند و ما هم دیگران را بشناسیم، بتوانیم با آنها شوخی کنیم و آنها هم بتوانند با ما شوخی کنند. اگر سرحال بیدار نمی‌شویم، اگر خسته و کوفته هستیم، اگر تا صبح خواب می‌بینیم و ... یعنی اینکه تدابیر خواب خوب را رعایت نکرده‌ایم.  

انتهای پیام
captcha