عواقب نگران‌کننده گوگل درمانی برای سلامت انسان + فیلم
کد خبر: 4169739
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
زندگی سالم به روایت طب ایرانی/ 17

عواقب نگران‌کننده گوگل درمانی برای سلامت انسان + فیلم

گوگل درمانی یک اقدام خطرناک برای سلامتی است. اگرچه جستجوگر گوگل وسیله خوبی برای افزایش اطلاعات است اما هرگز نباید تشخیص و درمان بیماری‌هایمان را براساس اطلاعاتی که در گوگل وجود دارد دنبال کنیم.

عواقب نگران کننده گوگل درمانی برای سلامتیطب ایرانی در سال‌های اخیر توجه بسیاری از مردم و مسئولان بهداشت و درمان کشور را به خود معطوف کرده است. شاهد این موضوع افزایش قابل توجه تعداد عطاری‌ها و افرادی که خود را پزشک سنتی معرفی می‌کنند و از سوی دیگر واکنش‌های مثبت و منفی مسئولان بهداشت و درمان به درمان‌های مطرح در این طب است.

اقبال مردم به این افراد نیز به شدت افزایش یافته ولی متأسفانه در این میان تعدادی از افراد با سوءاستفاده از مشکلات و بیماری‌های مردم با مطرح کردن ادعاهای غیر علمی به کلاهبرداری از مردم اقدام می‌کنند.

ایکنا، برای آشنایی هر چه بیشتر مردم با حقایق مربوط به طب ایرانی سلسله‌درس‌گفتارهای «زندگی سالم به روایت طب ایرانی» را با تدریس حسین رضایی‌زاده، دکتری تخصصی طب سنتی ایران و معاون توسعه سلامت طب ایرانی وزارت بهداشت انجام داده است.

بخش اول و دوم این گفت‌وگوها با توجه به حضور گسترده مردم ایران در راهپیمایی اربعین به توصیه‌های طب ایرانی برای زائران اربعین اختصاص یافت و در بخش‌های بعدی موضوعات تخصصی مربوط به طب ایرانی مطرح می‌شود.

در قسمت هفدهم و پایانی این مجموعه مسئله «گوگل درمانی» مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است که این بخش را با هم می‌بینیم و می‌خوانیم.

استفاده از جستجوگر گوگل یک وسیله بسیار خوب برای توسعه دانش است. جست‌وجو کردن در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی که به عنوان گوگل کردن مصطلح شده اکنون در همه جا رواج دارد. اما عده‌ای از مردم گوگل‌درمانی می‌کنند. یعنی هر فردی که علائمی در خود می‌بیند بلافاصله در اینترنت جست‌وجو می‌کند که این علائم نشانه چیست و بعد بیماری‌هایی را پیدا می‌کند که آن علائم را دارد و سپس به سراغ این مسئله می‌رود که چطور این مشکل را درمان کند و از طریق سایت‌ها و مطالبی که مردم در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت مطرح کردند به سراغ درمان خود می‌رود. عده‌ای نیز از طریق جستجوهای گوگلی در حال تشخیص، تجویز و حتی ارسال دارو هستند.

حواسمان باشد اگر بدن انسان آنقدر ساده بود و به حدی همه انسان‌ها با هم مشابه بودند و بیماری‌های ما به حدی شبیه هم بود که می‌شد به این نحو درمان کرد، واقعاً شرایط پیشرفت دانش در حوزه انفورماتیک و اطلاعات پزشکی در حدی بود که بشود پزشکان را کنار گذاشت و نرم‌افزارهایی ساخت که کار تشخیص و درمان را انجام دهند. البته نرم‌افزارهایی به عنوان پیشنهاد دهنده تشخیص‌های افتراقی وجود دارد اما بدن انسان بسیار پیچیده است و هر انسان برای خودش یک کتاب منحصر به فرد است.

وقتی هم که یک پزشک با دانش کافی و تجربه طولانی یک بیمار را ویزیت می‌کند، تعداد زیادی تشخیص افتراقی در ذهن او ایجاد می‌شود که با توجه به شرح حال، بیمار دچار کدام یک از بیماری‌هاست، کدام سیر را طی می‌کند، چه نتیجه‌ای حاصل خواهد شد، بین داروها و درمان‌های مختلفی که وجود دارد کدامیک برای بیمار بهتر است و ... .  پس مراقب باشیم هنوز به جایی نرسیده‌ایم که تشخیص، درمان و انتخاب داروهایمان را به نرم‌افزارهای پزشکی بسپاریم. پس وقتی هنوز حتی نمی‌توانیم کار درمان را به نرم‌افزارهای تخصصی پزشکی بسپاریم، مطمئناً نمی‌توانیم صرفاً براساس اطلاعات گوگل دست به تشخیص و درمان بیماری خود بزنیم.

در گوگل جست‌وجویی عامیانه انجام می‌دهیم و توصیه‌های عامیانه می‌شنویم و می‌خوانیم؛ البته توصیه‌هایی که ممکن است از سوی شیادان حوزه پزشکی به ما عرضه شود نیز وجود دارد. این توصیه‌های عامیانه فرقی نمی‌کند در حوزه تشخیص و درمان به سبک پزشکی رایج و داروهای شیمایی باشد و یا تشخیص و درمان و دارو براساس طب سنتی؛ البته مدعیان در حوزه طب‌های سنتی و مکمل در فضای مجازی شاید بسیار بیشتر باشند.

وقتی در حوزه تشخیص و درمان پزشکی رایج با کسی گفت‌وگو می‌کنید انتظار دارید که فرد پزشک و متخصص حوزه پزشکی باشد و صلاحیت داشته باشد اما وقتی وارد حوزه طب‌های سنتی و مکمل می‌شوید ناخوداگاه چون پیش فرض این است که هنوز تخصص‌های مرتبط با طب‌های سنتی و مکمل زیاد نشده فکر می‌کنیم از هر کسی می‌توانیم توصیه‌هایی را بشنویم و در مورد آن فکر و یا به آن توصیه‌ها عمل کنیم.

باید مراقب باشیم تشخیص و درمان بیماری یا انتخاب داروهای ما واقعاً نمی‌تواند براساس گوگل باشد. البته من نمی‌گویم مشکلاتمان را در گوگل جست‌وجو نکنیم اما می‌توانیم پس از جست‌وجو و جمع‌بندی با پزشک خانوادگی یا پزشک متخصصی که ما را تحت نظر دارد و روند سلامتی و یا بیماری ما را پایش می‌کند مشورت کنیم.

همچنین ممکن است در فضای مجازی با معرفی بسیاری از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی و طبیعی مواجه شوید اما بخش عمده‌ای از این داروها ممکن است بحث‌های تبلیغات و تجاری‌سازی آن گیاهان باشد. قبل از خرید و مصرف این گیاهان حتماً باید با پزشکمان مشورت کنیم که آیا این گیاه با سایر داروهایی که مصرف می‌کنیم تداخل دارد یا ندارد و آیا اجازه داریم از گیاه دارویی یا داروی گیاهی استفاده کنیم یا خیر.

گوگل مرجع خوبی برای جست‌وجو و تحقیق و بیشتر دانستن است اما مرجع خوبی برای تشخیص و درمان بیماری و اینکه سلامتی خودمان را به آن بسپاریم نیست. 

انتهای پیام
captcha