راهکارهای طب سنتی برای کاهش یا افزایش وزن + فیلم
کد خبر: 4169528
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
زندگی سالم به روایت طب ایرانی/16

راهکارهای طب سنتی برای کاهش یا افزایش وزن + فیلم

99 درصد تبلیغات مربوط به داروهای گیاهی که مدعی کاهش یا افزایش وزن هستند، قابل اعتماد نیست. طب سنتی پیشنهاداتی برای اصلاح سبک زندگی دارد که منجر به تعادل وزن می‌شود که باید زیر نظر متخصص باشد.

راه‌کارهای طب سنتی برای کاهش یا افزایش وزن + فیلمطب ایرانی در سال‌های اخیر توجه بسیاری از مردم و مسئولان بهداشت و درمان کشور را به خود معطوف کرده است. شاهد این موضوع افزایش قابل توجه تعداد عطاری‌ها و افرادی که خود را پزشک سنتی معرفی می‌کنند و از سوی دیگر واکنش‌های مثبت و منفی مسئولان بهداشت و درمان به درمان‌های مطرح در این طب است.

اقبال مردم به این افراد نیز به شدت افزایش یافته ولی متأسفانه در این میان تعدادی از افراد با سوءاستفاده از مشکلات و بیماری‌های مردم با مطرح کردن ادعاهای غیر علمی به کلاهبرداری از مردم اقدام می‌کنند.

ایکنا، برای آشنایی هر چه بیشتر مردم با حقایق مربوط به طب ایرانی سلسله‌درس‌گفتارهای «زندگی سالم به روایت طب ایرانی» را با تدریس حسین رضایی‌زاده، دکتری تخصصی طب سنتی ایران و معاون توسعه سلامت طب ایرانی وزارت بهداشت انجام داده است.

بخش اول و دوم این گفت‌وگوها با توجه به حضور گسترده مردم ایران در راهپیمایی اربعین به توصیه‌های طب ایرانی برای زائران اربعین اختصاص یافت و در بخش‌های بعدی موضوعات تخصصی مربوط به طب ایرانی مطرح می‌شود.

در قسمت شانزدهم این مجموعه مسئله چاقی و لاغری و راهکارهای طب ایرانی برای داشتن وزنی مناسب مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است که این بخش را با هم می‌بینیم و می‌خوانیم.

چاقی و لاغری لزوماً خیلی بد نیست، مگر اینکه چاقی و یا لاغری بیش از حد باشد. در فضای مجازی ادعاهای زیادی می‌بینیم که به اسم طب سنتی، طب ایرانی، آموزه‌‌های اسلامی یا عمدتاً داروهای گیاهی می‌خواهند مردم را چاق یا لاغر کنند. اولاً اگر این داروها دارای مجوز هستند باید بررسی کرد که مجوز برای چه مورد مصرفی صادر شده است و موارد احتیاط، موارد منع مصرف و افرادی که نباید از این دارو استفاده کنند در بروشور آن دارو نوشته شده باشد و تحت نظر یک پزشک تغذیه یا طب سنتی تجویز و با رعایت احتیاط‌های لازم مصرف شود.

اما اگر این فراورده‌ها از طریق فضای مجازی، اینترنت و عطاری قرار است به دست شما برسد، مراقب باشید چرا که 99 درصد این موارد ادعای غلط و باطل است و با فرض اینکه یک درصد آن درست باشد، باز هم اعتماد نکنید. در پزشکی قانونی پرونده‌های متعددی از عوارض، مرگ‌ها و بیماری‌هایی که ترکیبات این دارو ایجاد کرده‌اند، وجود دارد به دلیل اینکه داروهای شیمیایی مثل کورتون، روان گردان و ... وارد ترکیبات گیاهی کرده‌اند و به اسم داروی گیاهی به مردم فروخته‌اند و یا گیاهان دارویی که سمی هستند را به مردم توصیه کرده و یا در آن ترکیب استفاده کرده‌اند که خطرات زیادی برای مصرف کنندگان ایجاد کرده است.  

حالا از دیدگاه طب ایرانی به مسئله ایده‌آل بودن وزن بپردازیم؛ اولاً وزن باید ایده‌آل شود و چاقی و اضافه وزن باعث سردی بدن، تنبلی، خستگی و بی‌حوصلگی می‌شود و زمینه‌ساز بسیاری از سرطان‌هاست که شواهد علمی نیز این مسائل را اثبات کرده است. در کنار چاقی نیز عمدتاً سؤال این است که برای درمان کبد چرب باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

از نظر علمی آنچه برای بهبود کبد چرب و کاهش وزن ثابت شده ورزش کردن و کمتر و متناسب خوردن است. اگر قرار است ورزش نکنیم و کمتر نخوریم و سؤال ما این باشد که چه چیزی بخوریم که لاغر شویم این سؤال پاسخ ندارد.

البته می‌شود از درمان‌های عجیب و غلطی که شش ماهه و حتی زودتر وزن ما را پایین می‌آورد اما شش سال و حتی بیشتر باید به سراغ دکتر پوست، مو، اعصاب و ... برویم، استفاده کرد؛ اما حواسمان باشد اگر فردی اضافه وزن دارد برای کاهش وزن حتماً باید زیر نظر یک پزشک متخصص تغذیه یا متخصصان دانشگاهی مورد تأیید طب سنتی درمان خود را شروع کند؛ آنها حتماً از داروهای استاندارد استفاده می‌کنند.

اما قاعده کلی برای میانگین جامعه‌ای که اضافه وزن دارند در درجه اول اصلاح سبک زندگی است و در اصول سبک زندگی اولین مسئله این است که ورزش را جزو فعالیت‌های روزمره و جزو 24 ساعت روزمره خودمان حساب کنیم.

حواسمان باشد حداقل پنج بار در هفته یعنی پنج روز یا شب متوالی در هفته باید 30 تا 40 دقیقه ورزش، نرمش یا پیاده‌روی داشته باشیم که موجب تعریق، افزایش ضربان قلب و بهبود گردش خون شود و باید حداقل 20 درصد آنچه را که به عنوان غذای روزمره در قالب صبحانه، ناهار و شام می‌خوریم کاهش دهیم.

برای کسانی که میسر است ورزش بیشتر توصیه می‌شود؛ همچنین یک یا دو بار در هفته از فضای گرم سونا برای تعریق استفاده کنید البته در حدی که قابل تحمل باشد و تأکید بر این است که همه این کارها نیز تحت نظر یک پزشک باشد. اگر این اقدامات را انجام دادیم وزن ما کاهش پیدا خواهد کرد. اما به اینترنت، فضای مجازی، تبلیغات درست و نادرستی که ذهن ما را مغشوش می‌کند و باعث می‌شود نتوانیم درست و غلط را از هم تفکیک کنیم، اعتماد نکنیم و اگر می‌خواهیم لاغر شویم به شرطی که محدوده و شاخص بدن ما از نظر قد و وزن بررسی شود حتماً به دنبال این باشیم که وزنمان را به وزن متعادل برسانیم اما با روش صحیح و تحت نظر فرد متخصص و دارای صلاحیت باشد.

انتهای پیام
captcha